Tuesday 12 March 2013

EJEN PILIHAN RAYA

SIAPA EJEN PILIHAN RAYA?


Ejen Pilihan Raya ialah orang yang dilantik oleh Calon yang bertanding bagi mana-mana Bahagian Pilihan Raya untuk Parlimen atau Negeri. Calon boleh melantik sesiapa yang layak untuk menjadi Ejen Pilihan Raya tetapi tidaklah diwajibkan. Calon boleh menamakan dirinya sendiri sebagai Ejen Pilihan Raya. Jika ini berlaku, Calon tertakluk kepada peruntukan di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 sebagai Calon dan juga sebagai Ejen Pilihan Raya.

Borang Perlantikan Ejen Pilihan Raya

Jika seseorang Calon gagal memaklumkan nama Ejen Pilihan Raya kepada PP, maka dengan sendirinya Calon akan dianggap sebagai telah menamakan dirinya sendiri sebagai Ejen Pilihan Raya.


Peringatan : Calon diingatkan berhati-hati melantik Ejen Pilihan Raya kerana apa jua perbuatan rasuah atau yang menyalahi undang-undang yang dilakukan oleh Ejen Pilihan Raya akan disifatkan di bawah undang-undang sebagai telah dilakukan oleh Calon dan ini boleh membatalkan keputusan pilihan raya.

Teliti peruntukan di bawah Bab III dan IV Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954


Tugas Ejen Pilihan Raya :

1. Boleh melantik Wakil Calon untuk menyertai Pasukan Penguatkuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR)

2. Boleh melantik Ejen Tempat Mengundi, Ejen Mengira, Ejen Pengeluaran Undi Pos, Ejen Pembukaan dan Mengira Undi Pos, Pemerhati Barung, Kerani dan Pembawa Utusan

3. Menguruskan semua rekod dan penyata perbelanjaan yang berkaitan pilihan raya bagi calonnya

4. Hendaklah menguruskan semua pembayaran yang dilakukan berkaitan perjalanan atau pengurusan pilihan raya

5. Calon atau Ejennya hendaklah menyimpan kira-kira perbelanjaan pilihan raya bagi setiap perkara dan disokong oleh vaucar. Vaucar ini hendaklah dikemukakan bersama penyata perbelanjaan pilihan raya dalam tempoh 31 hari selepas keputusan pilihan raya diwartakan

Melantik Ejen Tempat Mengundi, Ejen Mengira, Ejen Pengeluaran Undi Pos, 
Ejen Pembukaan dan Mengira Undi Pos, Pemerhati Barung,
penyata perbelanjaan pilihan raya

No comments:

Post a Comment